Při výběru prádelny dejte na první dojem

Mnoho lidí je z nejrůznějších důvodů nuceno spoléhat na služby velkých prádelen, kam si své prádlo přinesou a ve stanovený termín je obdrží zpět čisté a vyžehlené. Zdálo by se, že volba prádelny bude především záviset na vzdálenosti od domova, ne vždy je ovšem toto pravidlo tím nejvýhodnějším. Prádelnictví je služba jako každá jiná a za své peníze by její zákazník měl obdržet to nejlepší. 'Domníváme se, že čisté prádlo je spíše výrobkem než službou, protože to, co je čisté prádlo, lze podle určitých pravidel poměrně snadno stanovit. V našich provozovnách například platí tyto limity - vyprané prádlo musí obsahovat méně než dvě procenta inkrustací (anorganických usazenin z prací lázně zachycených na struktuře látky, které způsobují její šednutí - pozn. red.), méně než 0,1 procenta organických nečistot a u bílého prádla je to pak vyprání přinejmenším na 98 procent bělosti vůči standardu,' tvrdí Miroslav Studeník, ředitel velkoprádelny Lupra na Moravě.

Čeho si všimnout

Mnohé nedostatky může zákazník odhalit již při první návštěvě prádelny:

Pozornost se vyplatí věnovat prostředí provozovny. Zákazník se obvykle nesplete, pokud dá na první dojem. V místě, které navštíví, by měl panovat pořádek a čistota, bez nadměrného prachu. Zvláště podezřelé jsou bělavé, jakoby vatové chomáčky např. na podlaze, které svědčí o tom, že se prádelna při praní nedokáže zbavit anorganických výluhů z lázně, potažmo, že nepoužívá příliš ekologicky i dermatologicky vhodný prací prostředek.

Je ideální, pokud má zákazník možnost prohlédnout si vzorky prádla, které prádelna již vyprala. Kvalita vyprání je dobře patrná například na sloupcích bílého prádla, které by mělo mít čistou bílou barvu, a to ve stejném odstínu. Zrovna tak barevné prádlo by mělo hýřit jasnými barvami.

O kvalitě služeb prádelny vypovídají také sloupce froté ručníků. K posouzení stačí elementární znalost reklamních spotů: Ručníky by měly být nadýchané, jemné a příjemné na dotek.

Bez významu není ani vůně, která se z vypraného prádla line. Varovným signálem jsou rozhodně stopy po zatuchlině, potu, tělesných výměšcích, mastnotě atd. Na druhé straně by zvláště alergici měli být varováni  příliš intenzívní vůní, neboť parfémovací složky pracích prostředků patří ke známým alergenům. Ideální je proto pravidlo o zlaté střední cestě - žádný zápach, ale také žádná intenzívní vůně.

Reklamu prádelně může v dobrém i negativním smyslu udělat také personál na odběrním místě. Pracovníci by měli umět poskytnout přesné informace o tom, jak prádelna pracuje, jaký typ pracího prostředku používá atd.

Přebírání zakázky

Pracovníci na příjmu zakázek pro prádelnu by měli umět předem správně posoudit stav a charakter prádla. Zákazníka by měli dopředu informovat o tom, které skvrny není možné odstranit, případně ho již předem upozornit na různá poškozená místa tak, aby při pozdějším přebírání zakázky nevznikaly zbytečné spory o to, co bylo na prádle původně, a za co může prádelna.

Co může odmítnout

Zákazník by měl počítat s tím, že prádelna má nejen své povinnosti, ale také svá práva. Může tak například odmítnout přebrat nadměrně zašpiněné prádlo (pracovní oděvy), kusy, které svým charakterem znečištění vyžadují chemický způsob čištění (skvrny po látkách ropného původu) případně příliš děravé a roztrhané oděvy. Prádelny, které používají speciální bezfosfátové prací prostředky někdy rovněž odmítají prádlo s vysokým podílem inkrustací jako pozůstatků po předchozích praních v jiných provozovnách. Nejde o projev nelibosti vůči zákazníkovi,důvodem je ochrana vlastních praček a lázní před zanesením těmito látkami.

Důvody k reklamaci

Důvodem k reklamaci je samozřejmě nedokonalé vyprání prádla, případně různé zapuštěné barevné skvrny, které na oděvech při přebírání nebyly. Oprávněným důvodem k nespokojenosti pak může být i nekvalitní vyžehlení. Vyplatí se věnovat pozornost také zachování původního počtu knoflíků a jejich stavu. Někteří výrobci oděvů opatřují prádlo pratelné na 60°C knoflíky, které jsou odolné jen do 40°C. Prádelna by však měla tuto nástrahu umět odhalit a zvolit nižší teplotu lázně. Obecně se reklamace řídí reklamačním řádem.

Jana Linková deník Právo

Doporučujeme